Szalagos fánk

2014. február 8., szombat





Ezt a receptet Horváth Ilona szakácskönyvéből vettem. Kicsit átdolgoztam, leegyszerűsítettem benne 1-2 dolgot, hozzátettem a saját ízlésem alapján és nagyon finom, ízletes tésztát kaptam. Rengetegszer megsütöttem már. Minden alkalommal nagyon könnyű és szalagos lett. A fánk a legkényesebb kelt tészta.Összeállítása, kelesztése, és sütése nagy gyakorlatot kíván.




Hozzávalók: 28-30 darabhoz:
  • 1/2 kg liszt
  • 2 dkg élesztő
  • 5 dkg porcukor
  • 5 dkg vaj
  • 2 tojássárgája
  • 1 pohárka rum (0,5 dl)
  • késhegynyi só
  • 1 citrom reszelt héja
  • 2 csomag vaníliás cukor
  • kb. fél liter tej
  • 1 liter olaj a sütéshez
  • a tetejére porcukor és áfonyadzsem, vagy baracklekvár

A lisztet langyosítsuk meg, a helyiség ahol dolgozunk, egyenletesen meleg, huzatmentes legyen. Az élesztőt egy kanál porcukorral futtassuk meg a langyos tejben, majd dolgozzuk össze a liszttel, a tojássárgájával, a langyos vajjal és annyi langyos tejjel, amennyiben a sót, a vaníliás cukrot és ( vagy a maradék porcukrot,vagy az édesítőt feloldottuk). Keverjük hozzá a reszelt citromhéjat és a rumot is.Annyi tejet adjunk hozzá, hogy lágy, kalácssűrűségű tészta legyen. Ezután vagy fakanállal 20 percig verjük vagy géppel dagasztjuk. A tetejét liszttel megszórjuk, letakarjuk és langyos helyen jó másfélszeresére kelesztjük. (Én kelesztőtálban szoktam). Utánna lisztezett deszkára kiborítjuk, kezünkkel ujjnyi vastagságúra szétnyomkodjuk, vizespohár nagyságú fánkszúróval kiszaggatjuk, és gyengén lisztezett deszkán letakarva, még kb. fél órán át kelesztjük. Vigyázzunk azonban, a tészta túl ne keljen, mert akkor nem lesz szalagos. A fánkot középforró bő olajban, egyenletesen sütjük. Az olaj hőfokát próbafánkkal próbáljuk ki. Ha túl forró az olaj, akkor hirtelen sül, és a belseje nyers marad, nincs ideje a növekedésre, nem lesz szalagos. A megkelt fánk felső része kerüljön a sütéskor alulra, egyszerre csak annyit süssünk, amennyi kényelmesen elfér, hogy legyen helye a növekedésre. A sütés kezdetén az edényt befedjük, majd ha átfordítottuk, fedő nélkül sütjük tovább. Szűrőkanállal szedjük ki papírtörlőre és még forrón vaníliás cukorral hintsük meg. Melegen tálaljuk,  baracklekvárt, vagy áfonyadzsemet tegyünk rá. A lehullott széleket összegyúrjuk, újrakelesztve kiszaggatjuk és utoljára sütjük. Más zsiradékban is süthetjük, de az olajban sül a legszebben, kevésbé szívódik be a tésztába és így könnyebb is a tészta.




blogger

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Fincsi Konyha Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template for Bie Blogger Template Vector by DaPino